Social Media – artikler
Her er et mindre udpluk af nogle af de SoMe-artikler, som jeg har været forfatter på, og som er blevet virale hits i større eller mindre omfang.
Det er sjovt at skrive SoMe-content. Der er noget besnærende ved tempoet. Det er dels som regel ret korte artikler, der helst skal skrives i ét stykke og ret hurtigt. Samtidig får man ofte næsten øjeblikkelig en udmelding, om man har ramt plet. Den slags kan hurtigt ses i likes, reach og kommentarer.
I de sammenhænge, jeg mest har skrevet, har den type sociale signaler dog ikke altid været det vigtigste. Det har været klik til sitet. Derfor har jeg haft som regel haft større opmærksomhed på Google Analytics. Det giver et særligt kick, når man en time efter publicering, kan se, at der er 500 sjæle samtidig inde på en SoMe-artikel. Mere af det!
Hvordan skriver man SoMe-artikler?
Jeg har altid haft fuld fokus på, at der skal være belæg for det, jeg teaser for i artiklen. Det kan i længden ikke betale sig at gøre brugerne irriterede, fordi de føler sig snydt af en falsk varedeklaration. Dermed ikke være sagt, at jeg ikke har oversolgt en SoMe-artikel i ny og næ. Det hører med til gamet, og der er andre hensyn at tage end at bevare sin journalistiske værdighed.

Her lægger jeg selv arm til en artikel til idenyt.dk om at slippe for kløen fra myggestik. Artiklen fik link fra bt.dk
En god SoMe-artikel engagerer brugeren. Den skaber nysgerrighed, vækker følelser. Det skal også helst nage brugeren, hvis det ikke bliver til et klik. Der skal være et stærkt billede, der lades tilbage i erindringen både for dem, der klikker ja, og for dem, der undlader at klikke sig ind på artiklen.
I min sammenhæng er artiklen blevet skrevet i tæt samklang med billeddækningen. Man har ikke en chance på det virale lykkehjul, hvis man i det mindste ikke har et animerende lead-billede
Af den grund begynder jeg som regel ikke at skrive, før jeg har fundet et billede, som trækker i samme retning, som den tekst, jeg vil skrive. Billederne har jeg som regel altid selv fundet og billedbehandlet.