Social Media – artikler

Her er et mindre udpluk af nogle af de SoMe-artikler, som jeg har været forfatter på, og som er blevet virale hits i større eller mindre omfang.

Det er sjovt at skrive SoMe-content. Der er noget besnærende ved tempoet. Det er dels som regel ret korte artikler, der helst skal skrives i ét stykke og ret hurtigt. Samtidig får man ofte næsten øjeblikkelig en udmelding, om man har ramt plet. Den slags kan hurtigt ses i likes, reach og kommentarer.

I de sammenhænge, jeg mest har skrevet, har den type sociale signaler dog ikke altid været det vigtigste. Det har været klik til sitet. Derfor har jeg haft som regel haft større opmærksomhed på Google Analytics. Det giver et særligt kick, når man en time efter publicering, kan se, at der er 500 sjæle samtidig inde på en SoMe-artikel. Mere af det!

Hvordan skriver man SoMe-artikler?

Jeg har altid haft fuld fokus på, at der skal være belæg for det, jeg teaser for i artiklen. Det kan i længden ikke betale sig at gøre brugerne irriterede, fordi de føler sig snydt af en falsk varedeklaration. Dermed ikke være sagt, at jeg ikke har oversolgt en SoMe-artikel i ny og næ. Det hører med til gamet, og der er andre hensyn at tage end at bevare sin journalistiske værdighed.

Her lægger jeg selv arm til en artikel til idenyt.dk om at slippe for kløen fra myggestik. Artiklen fik link fra bt.dk

En god SoMe-artikel engagerer brugeren. Den skaber nysgerrighed, vækker følelser. Det skal også helst nage brugeren, hvis det ikke bliver til et klik. Der skal være et stærkt billede, der lades tilbage i erindringen både for dem, der klikker ja, og for dem, der undlader at klikke sig ind på artiklen.

I min sammenhæng er artiklen blevet skrevet i tæt samklang med billeddækningen. Man har ikke en chance på det virale lykkehjul, hvis man i det mindste ikke har et animerende lead-billede

Af den grund begynder jeg som regel ikke at skrive, før jeg har fundet et billede, som trækker i samme retning, som den tekst, jeg vil skrive. Billederne har jeg som regel altid selv fundet og billedbehandlet.

Slot til salg

396.000 klik

Drømmen om et slot

Nogle gange går det amok. Det gjorde det for denne artikel, som jeg skrev januar måned i 2016 til bobedre.dk.

Opgaven var at skrive om et slot, der var sat til salg et sted på Sjælland. Jeg skrev den til læseren, som om det var det naturligste i verden, at man skulle overveje at købe et slot. Jeg lavede et langt galleri med udgangspunkt i ejendomsmæglerens billede. Artiklen blev på Facebook teaset med, at nu kunne man komme til at eje sit eget slot med voldgrav.

Det gav 396.000 klik i 2016, kan jeg huske. Det var på et tidspunkt, hvor vi på Benjamin Media talte hvert klik med – også i lange gallerier. Lige denne artikel havde så gode billeder og var åbenbart skrevet som en page-turner, så folk kom dybt ned i galleriet. Jeg husker, at den ca. havde 56.000 unikke besøgende det år.

Citeret verbatim i Den Korte Radioavis

Alle kneb gælder

Halloween er efterhånden blevet en stor ting. i 2018 spottede vi en artikel på buzzsumo på et engelsk medie. Det handlede om den værste slik, man kan give til børn, der ringer på døren for at tricker-treate: Rosenkål med chokolade. Der var et billede på den engelsksprogede artikel. Det kunne vi ikke rigtig bruge. Derfor valgte jeg at kokkerere lidt derhjemme i mit eget køkken og tage et billede. Den klikkede rigtig godt i de halloween-uger. Den største og mest mystiske hændelse var dog, da Frederik Cilius a.k.a. Kirsten Hørsholm Schiøtz Kretz i Den korte Radioavis citerede min artikel verbatim fra ende til anden. Jeg vil ikke just kalde det en gadeau, men jeg grinede hele vejen til klikbanken.

positiv + positiv

Viral Nutella – med æbleskiver

Det schweiziske nøddepålæg var en god ingrediens, når man på et site med en del  opskrifter som Boligmagasinet ville score SoMe-hits. Min track-record indholder meget andet end kvalmende Nutella-stunts, men det slår mig, nu hvor jeg har sat mig for at lave denne liste, at Nutella har spillet en rolle i en lille håndfuld af dem.

I dette tilfælde var det en opgave, der havnede i mit skød på en skrivedag. Det var dage, hvor vi på boligmagasinerne på Benjamin Media havde en lang liste med idéer, som vi skulle plukke af. Når man var færdig med én artikel, så tog man den, der var øverst i bunken.

Artiklen scorede godt i SoMe. Det gør det meste med Nutella. Jeg er lidt stolt af rubrikken. Den fandt jeg selv på. Det spreder en varm stemning at bruge “hjerte” i den sammenhæng. Det får ikke heller ikke artiklen til at springe i øjnene som click-bait.

Vandmelon

Rosende anmeldelse af clickbait-artikel

Brugt som eksempel af anmelder på god clickbait

Jeg skriver ikke SoMe-artikler for anmelderne. Alligevel er der ved en enkelt lejlighed en anmelder, der har forvildet sig ind på en SoMe-artikel, som jeg har skrevet, og brugt den som eksempel på god clickbait.

Artiklen hedder “Sådan sikrer du dig, at en vandmelon er moden“, og den ligger stadig på idenyt.dk.

Kommentatoren på Kommunikationsforum skriver:

“… Der er med andre ord ingen grund til at se skævt til clickbait. Lad os i stedet bruge clickbait rigtigt. Lad os i stedet glædes over det uprætentiøse i en overskrift som “Sådan sikrer du dig, at en vandmelon er moden”. En overskrift, som skaber et klart billede af, hvad artiklen handler om på en måde, som giver læseren lyst til mere. Præcist og enkelt i et sprog, som enhver vandmelonsentusiast forstår.”